Principy fungování LPG systémů

Principy fungování LPG systémů

04. 03. 2022, 08:28

V případě LPG pohonu u osobních a lehkých užitkových vozidel nacházejí největší uplatnění následující řešení dávkování LPG, ať se již jedná o dodatečnou formu přestavby původního benzinového motoru nebo systémy z prvovýroby.

Tento článek pojednává o nejpoužívanějších systémech dávkování LPG. 

1. Mechanicky řízený systém podtlakovou regulací a směšovačem tzv. "foukačka"
Nejstarší, nejjednodušší systém, který je určen pro zážehové motory s karburátorem, bez elektronické regulace bohatosti směsi. Systém pracuje na principu mechanické regulace bohatosti směsi vzduch / palivo pomocí membrámy na základě podtlaku v sacím potrubí automobilu.

 V motoru přichází kapalný LPG k elektroventilu s filtrem paliva. Ventil je spojen s regulátorem a zplynovačem (reduktorem), kde dochází ke změně skupenství LPG z kapalné fáze na plynnou. Vzhledem k tomu,že tento proces je endotermický, je reduktor vyhříván chladicí kapalinou z okruhu chlazení motoru. Plynná fáze LPG postupuje přes pevně nastavený škrticí ventil do směšovače, který je vložen mezi vzduchovým
filtrem a škrticí klapkou. Zde dochází ke správnému míchání směsi vzduch – propan butan. Přepínačem na přístrojové desce lze přepínat mezi oběma palivy – BA a LPG. Po přepnutí na LPG zároveň dojde k uzavření přívodu benzínu do karburátoru. Systém byl v ČR hojně využíván u karburátorových vozidel Škoda, typových řad 105, 120, Favorit, obecně starších vozidel s karburátorem.

 

2. Elektronicky řízený systém s podtlakovou regulací a centrálním směšovačem.
Systém určený pro vozidla vybavená katalyzátorem a řízenou přípravou směsi vzduch / palivo (elektronicky řízený karburátor nebo vstřik paliva). 

Systém opět využívá regulátor – zplyňovač (reduktor) s regulací přítoku kapalného LPG na základě podtlaku v sacím potrubí automobilu, ale množství plynu proudícího do centrálního směšovače je dále kontinuálně regulováno ventilem s krokovým motorem, který je spojen s řídící jednotkou LPG. Stále je základní prvkem směšovač, protože rychlost regulace pomocí krokového motoru není dostatečná. Pro řízení správné dávky paliva mohou být využívána rovněž i data z ECU (poloha škrticí klapky, teplota v chladicím okruhu, podtlak v sacím potrubí, lambda faktor a další).
Přepínačem na přístrojové desce lze opět přepínat mezi oběma palivy – BA a LPG. Systém se v dnešní době používá jen u vozidel s jednobodovým vstřikováním paliva SFI (skoda felicia, starší fordy apod.).

 

3. Systém s elektronicky řízeným vícebodovým sekvenčním vstřikováním plynu.
Vstřikování plynné fáze LPG do sacího potrubí těsně před sací ventil je dnes nejpoužívanějším řešením pro přestavbu vozidel na LPG. Ve své nabídce má tento systém již většina výrobců. Příprava plynu před jeho mísením do nasávaného vzduchu je v principu shodná jako u klasického podtlakového systému, tj. je využíván zplynovač s redukcí tlaku ale na rozdíl od sacích systémů udržuje stálý diferenční tlak vůči absolutnímu tlaku sacího potrubí tj. pokud v sacím potrubí je Pa=0,3bar (volnoběh) a požadovaný Pdif je 1bar, skutečný tlak v potrubí LPG u vtřikovačů je 1,3bar.

Dále plyn proudí z reduktoru do filtru plynné fáze - tento filtr brání poškození vstřikovačů drobnými nečistotami, v dnešní době existují filtry odstředivé, které odfiltrují i značnou část parafinu (kapalná látka rozpuštěná v LPG, která se uvolňuje při zplynování a odtud je rozváděn k jednotlivým tryskám, které zajišťují dávkování plynu do sacího potrubí. Veškeré dávkovací a regulační funkce obstarává řídící jednotka LPG.Množství dávkovaného LPG je řízeno elektronickou řídící jednotkou na základě chování benzinové jednotky.

Plynová jednotka také vyhodnocuje dávku plynu, dle diferenciálního tlaku lpg, podtlaku sání, teploty LPG, teploty reduktoru a dalších faktorů.

Starší sekvenční systémy mají pevně nastavenou mapu korekcí, která se vytvoří po namontování a základní kalibraci, při jízdě.

Nejmoderňejší systémy například LPGTECH si korekční mapu vytvářejí sami, na základě algorytmu vyhodnocujícího dávku LPG pro každý režim motoru, dovedou tak reagovat na kvalitu LPG apod.

Pokud máte zájem o montáž LPG napište nám na naši adresu poptávku lucie@luckygas.cz, případně zavolejte na 733651152

orientační ceník přestaveb naleznete zde.

Děkuji za přečtení a pokud by jste měli zájem o další informace kontaktujte mě na tel 733651152

Komentáře

Diskuze je prázdná.

Náš e-shop používá cookies. Jedná se o malé soubory, které se uloží na Váš počítač a slouží zejména k tomu, aby Vaše příští návštěva byla příjemnější.

Souhlasím
Nastavit cookies